OBUKA STRUČNIH LICA
Informacija o prirodi Programa po kome se radi edukacija stručnih lica za rad u energetskim gasnim kotlarnicama i drugim toplotnim postrojenjima
Program obuke stručnih lica za samostalni praktičan rad, sa gasnim instalacijama u konkretnim energetskim kotlarnicama i drugim toplotnim postrojenjima, čiji sadržaj u našoj regulativi za sad nema alternativu, potpisuju vrsni poznavaoci ove materije (dva doktora tehničkih nauka i više inženjera i praktičara sa velikim stručnim iskustvom).
Ponuđeni Program obuhvata problematiku u praktičnom radu od projektovanja, izgradnje i operativnog rukovanja, do održavanja, Periodične kontrole funkcionalne ispravnosti unutrašnje gasne instalacije. Podešavanje radnih parametara za efikasno održavanje tehnološkog procesa i regulaciju kvaliteta sagorevanja.
Program obuke izrađen je u skladu zahteva za obuku stručnih lica prema Zakonu o bezbednosti i zdravlju na radu, odeljak 3: “osposobljavanjue zaposlenih”, član 27, 28, 30 i 31, i Pravilnik-a o tehničkim normativima za projektovanje, građenje, pogon i održavanje gasnih kotlarnica. (Sl. List SFRJ, broj 10 i 52/90, član 69. i član 73,stav 3). U potpunosti obuhvata sve evropske norme, nacionalnu tehničku i zakonsku regulativu, iz oblasti koju obrađuje:
Program obuke stručnih lica za samostalni praktičan rad, sa gasnim instalacijama u konkretnim energetskim kotlarnicama i drugim toplotnim postrojenjima, čiji sadržaj u našoj regulativi za sad nema alternativu, potpisuju vrsni poznavaoci ove materije (dva doktora tehničkih nauka i više inženjera i praktičara sa velikim stručnim iskustvom).
Ponuđeni Program obuhvata problematiku u praktičnom radu od projektovanja, izgradnje i operativnog rukovanja, do održavanja, Periodične kontrole funkcionalne ispravnosti unutrašnje gasne instalacije. Podešavanje radnih parametara za efikasno održavanje tehnološkog procesa i regulaciju kvaliteta sagorevanja.
Program obuke izrađen je u skladu zahteva za obuku stručnih lica prema Zakonu o bezbednosti i zdravlju na radu, odeljak 3: “osposobljavanjue zaposlenih”, član 27, 28, 30 i 31, i Pravilnik-a o tehničkim normativima za projektovanje, građenje, pogon i održavanje gasnih kotlarnica. (Sl. List SFRJ, broj 10 i 52/90, član 69. i član 73,stav 3). U potpunosti obuhvata sve evropske norme, nacionalnu tehničku i zakonsku regulativu, iz oblasti koju obrađuje:
- Opšte o Sektoru korišćenja prirodnog gasa, - regulativa i praksa.
- Zakonska i tehnička regulativa iz ove oblasti,
- Komentar na Pravilnik o tehničkim normativima za projektovanje, građenje, pogon i održavanje gasnih kotlarnica iz 1990 godine, sa osvrtom na propuste i praktičnu primenu u praksi,
- Princip gradnje, eksploatacije i održavanja gasnih sistema kotlovskih i drugih toplotnih postrojenja,
- Održavanje pogonske ispravnosti gasnog sistema potrošača gasa. Periodični pregled funkcionalne ispravnosti unutrašnjih gasnih instalacija (vrsta radova i način izvođenja),
- Određivanje vrednosti parametara za vršenje podešavanja uređaja i opreme za održavanje tehnološkog procesa i sigurnosno-tehničku zaštitu u obimu zakonom definisanih granica Unutrašnje gasne instalacije,
- Poznavanje opreme i procesa pripreme gasa za loženje i efikasno sagorevanje, bezbedno preuzimanje dobijene toplote i odvođenje dimnih gasova na ekonomičan i bezbedan način iz generatora toplote.
- Uloga službe kontrole distributera gasa i ovlašćenih preduzeća za vršenje Periodičnog pregleda funkcionalne ispravnosti unutrašnje gasne instalacije, stvarna potreba gasnog pogona, zakonska regulativa, i osposobljenost izvršioca za razumevanje činioca bebednog rada gasnog postrojenja potrošača gasa,
- Prepoznavanje moguće pojave potencijalnih opasnosti u toku rada pogona,
- Tehnologija operativnog rukovanja gasnim postrojenjem; pripreme gasa za transformaciju u toplotnu energiju u energetskom ložištu; kontrola procesa sagorevanja; preuzimanje dobijene toplotne energije na koristan način i odvođenje dimnih gasova u atmosferuna, na bezbedan i ekonomičan način, kontrola funkcijesugurnosno-tehničke zaštitе ložišta i dimovodnog sistema.
RAZLOG OSMIŠLJAVANJA PROGRAMA
ZA EDUKACIJU STRUČNIH LICA U SEKTORU POTROŠNJE GASA
_Preko zakonske
definicije granica Unutrašnjih gasnih
instalacija, Sektor potrošnje gasa formalno se priznaje kao
činjenica, ali bez priznavanja potrebnog specifičnog stručnog
znanja i iskustva neophodnog za izvršavanje zadataka, različitih od
potrebnog znanja u bilo kom drugom sektoru gasne privrede.
Zakonodavac insistira na obuci stručnih lica, pre raspoređivanja na radna mesta, ali ne daje rešenje ko i kako može, po kom Programu, da izvrši obuku radnika za rad u pogonu, iza merno-regulacione stanice, na transformaciji gasa u toplotu energiju ili u neki drugi oblik hemijskog proizvoda.
Zbog praznine u zakonskoj regulativi otežano je upoznavanje tehnologije i edukacija stručnih lica za rad u sektoru potrošnje gasa, na uređen i profesionalan način, čime su ugroženi osnovni uslovi za projektovanje, izgradnju, eksploataciju i održavanje gasnih kotlarnica i drugih postrojenja na tehnički najbolji način.
Zakonodavac ne sagledava dramatičnu promenu tretmana prirodnog gasa koja se događa po njegovom izlasku iz mernoregulacione stanice, kada sa svim svojim hemijskim i fizičkim osobinama koje ima, iz Sektora distribucije prelazi u Sektor potrošnje gasa. Od gasovitog lako zapaljivog оpasnog fluida, prelazi u gasovito gorivo ili plemenitu sirovinu sa vrlo zahvalnim hemijskim sastavom i fizičkim osobinama, koje treba transformisati u druge hemijske proizvode ili toplotnu energiju na ekonomičan, efikasan i bezbedan način.
Sektor potrošnje gasa zakonodavac pogrešno tretira kao prirodni završetak transporta gasa „od izvorišta do u ložište generatora toplote, (ili trošila, kako bi on rekao u novije vreme)“ istim sredstvima i istim stručnim iskustvom izvršioca, što značajno ugrožava osnovne uslove sigurnog i ekonomičnog rada energetskih gasnih toplotnih postrojenja.
U kompletnoj zakonskoj regulativi koja se odnosi na gasnu privredu Republike Srbije od 1991. kada jе počela da se radi, do 16.12.2009 godine, kada je donet poslednji zakon u nizu koji se odnosi na Unutrašnje gasne instalacije, (Zakon o cevovodnom transportu gasovitih i tečnih ugljovdonika i distribuciju gasovitih ugljovodonika („Сл.гласник РС“, br.104/09. оd 16.12.2009.), koji se navodno odnosi (dato o Članu 1, stav 1 i poglavlje VI, i na: „...unutrašnje gasne instalacije“). Zakonodavac ni jednom rečenicom nije spomenuo specifičnost tehnologije rada i zanimanja stručnih lica u sektoru Unutrašnjih gasnih instalacija industrijskih i toplotnih postrojenja i gradskih toplana, koja se u potpunosti razlikuje od tehnologije rada u bilo kom drugom sektoru gasne privrede, uključujući i tehnologiju rada na Unutrašnjim gasnim instalacijama individualne široke potrošnje. (Dovoljno je videti Član 2. tačka 10, 14, 27.)
Procesi koji se odvijaju u Uutrašnjim gasnim instalacijama energetskih toplotnih postrojenja, kućnih gasnih instalacija, transportu i distribuciji nisu uporedivi, tehnologije rada u ovim sektorima jednostavno nisu slične. Zahtevaju potpuno drugačiju proceduru, drugačija specifična znanja i iskustvo.
Osposobljavanje stručnih lica za održavanje i samostalno rukovanje gasnom instalacijom toplotnih postrojenja je interna briga i obaveza samih preduzeća u kojima su lica zaposlena. Vlasnik gasnog postrojenja pritisnut da ispuni zakonsku obavezu, ne obuke, već polaganja stručnog ispita za svoje zaposlene umesto organizovanja adekvatne edukacije, koju nadležni ne žele da priznaju, jer nije zakonom definisana, pribegava formalnom ispunjavanju uslova, prihvatanju neodgovarajućeg, ali jedinog postojećeg, zakonskog Stručnog ispita za verifikaciju znanja za obavljanje poslove transporta i distribucije, a ne poznavanja transformacije gasa u toplotnu energiju.
Posledice nedostatka zakonske i tehničke regulative za rad u Sektoru potrošnje gasa proizvode neprofesionalnu, opasnu praksu koja sa svakom godinom sve više ugrožava osnovne uslove sigurnog rada energetskih gasnih toplotnih postrojenja.
Otvoreni smo za svaku saradnju.
Zakonodavac insistira na obuci stručnih lica, pre raspoređivanja na radna mesta, ali ne daje rešenje ko i kako može, po kom Programu, da izvrši obuku radnika za rad u pogonu, iza merno-regulacione stanice, na transformaciji gasa u toplotu energiju ili u neki drugi oblik hemijskog proizvoda.
Zbog praznine u zakonskoj regulativi otežano je upoznavanje tehnologije i edukacija stručnih lica za rad u sektoru potrošnje gasa, na uređen i profesionalan način, čime su ugroženi osnovni uslovi za projektovanje, izgradnju, eksploataciju i održavanje gasnih kotlarnica i drugih postrojenja na tehnički najbolji način.
Zakonodavac ne sagledava dramatičnu promenu tretmana prirodnog gasa koja se događa po njegovom izlasku iz mernoregulacione stanice, kada sa svim svojim hemijskim i fizičkim osobinama koje ima, iz Sektora distribucije prelazi u Sektor potrošnje gasa. Od gasovitog lako zapaljivog оpasnog fluida, prelazi u gasovito gorivo ili plemenitu sirovinu sa vrlo zahvalnim hemijskim sastavom i fizičkim osobinama, koje treba transformisati u druge hemijske proizvode ili toplotnu energiju na ekonomičan, efikasan i bezbedan način.
Sektor potrošnje gasa zakonodavac pogrešno tretira kao prirodni završetak transporta gasa „od izvorišta do u ložište generatora toplote, (ili trošila, kako bi on rekao u novije vreme)“ istim sredstvima i istim stručnim iskustvom izvršioca, što značajno ugrožava osnovne uslove sigurnog i ekonomičnog rada energetskih gasnih toplotnih postrojenja.
U kompletnoj zakonskoj regulativi koja se odnosi na gasnu privredu Republike Srbije od 1991. kada jе počela da se radi, do 16.12.2009 godine, kada je donet poslednji zakon u nizu koji se odnosi na Unutrašnje gasne instalacije, (Zakon o cevovodnom transportu gasovitih i tečnih ugljovdonika i distribuciju gasovitih ugljovodonika („Сл.гласник РС“, br.104/09. оd 16.12.2009.), koji se navodno odnosi (dato o Članu 1, stav 1 i poglavlje VI, i na: „...unutrašnje gasne instalacije“). Zakonodavac ni jednom rečenicom nije spomenuo specifičnost tehnologije rada i zanimanja stručnih lica u sektoru Unutrašnjih gasnih instalacija industrijskih i toplotnih postrojenja i gradskih toplana, koja se u potpunosti razlikuje od tehnologije rada u bilo kom drugom sektoru gasne privrede, uključujući i tehnologiju rada na Unutrašnjim gasnim instalacijama individualne široke potrošnje. (Dovoljno je videti Član 2. tačka 10, 14, 27.)
Procesi koji se odvijaju u Uutrašnjim gasnim instalacijama energetskih toplotnih postrojenja, kućnih gasnih instalacija, transportu i distribuciji nisu uporedivi, tehnologije rada u ovim sektorima jednostavno nisu slične. Zahtevaju potpuno drugačiju proceduru, drugačija specifična znanja i iskustvo.
Osposobljavanje stručnih lica za održavanje i samostalno rukovanje gasnom instalacijom toplotnih postrojenja je interna briga i obaveza samih preduzeća u kojima su lica zaposlena. Vlasnik gasnog postrojenja pritisnut da ispuni zakonsku obavezu, ne obuke, već polaganja stručnog ispita za svoje zaposlene umesto organizovanja adekvatne edukacije, koju nadležni ne žele da priznaju, jer nije zakonom definisana, pribegava formalnom ispunjavanju uslova, prihvatanju neodgovarajućeg, ali jedinog postojećeg, zakonskog Stručnog ispita za verifikaciju znanja za obavljanje poslove transporta i distribucije, a ne poznavanja transformacije gasa u toplotnu energiju.
Posledice nedostatka zakonske i tehničke regulative za rad u Sektoru potrošnje gasa proizvode neprofesionalnu, opasnu praksu koja sa svakom godinom sve više ugrožava osnovne uslove sigurnog rada energetskih gasnih toplotnih postrojenja.
Otvoreni smo za svaku saradnju.